~stand together~

sixth batch sambestarian's blog

Bismillah walhamdulillah wasolati wasalam ala rasulillah

Agak kurang sesuai sebenarnya untuk dikatakan di sini, tetapi sejak angin "cinta" yang bertiup di blog-blog yang 'berkenaan' (bagi 3 orang banat yang mudah-mudahan memahami bahasaku yang penuh makna), telah memberikan suntikan semangat terhadap saya yang sudah lama ingin mengupas tajuk ini.

Sejujurnya juga agak kurang tepat cinta itu menjana "semangat baru" itu kerana kurangnya relationship secara langsung dengan apa yang saya ingin coretkan. Tetapi itulah yang difikirkan pertama kali apabila menyentuh tentang subjek "cinta" ini.

Pendahuluan surah An-Noor

Marilah kita sama-sama meneliti muqaddimah surah an-noor ini yang penuh dengan penerangan tentang hukum hudud.

Ba'da Bismillahirahmanirahim,

"Inilah surah yang diturunkan dan Kami fardukan dan Kami turunkan ayat yang menjelaskan/ yang jelas dalamnya ( surah) moga-moga kamu menjadi orang yang beringat"

Dalam ayat pertama, Allah menjelaskan tentang ketinggian "esteem" surah ini. Dia juga menjelaskan bahawa terdapat hukum-hukum tertentu yang difardukan dengan harapan kita beringat. Begitulah lebih kurangnya.(tafseer ibnu kathir,internet)

"Penzina perempuan dan penzina lelaki itu maka pukullah setiap daripada mereka 100 kali pukulan. Janganlah belas kasihan kamu kepada keduanya mencegah kamu ( untuk menjalankan hukum) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan dari orang yang beriman"

Dalam ayat kedua Allah juga menerangkan tentang perihal had bagi perbuatan zina. Seperti mana yang kita ketahui hukum ini merupakan bagi mereka yang belum berkahwin. Bagi yang sudah berkahwin atau memegang status muhsin(dengan huruf sad ek bukan sin), maka hukumannya ialah rejam sehingga mati.

Islam Liberal dan konco-konconya.

Menjadi pengetahuan kita bahawa ada sahaja pihak yang ingin meruntuhkan agama Allah sedangkan Allah menyempurnakan agama ini, walaupun dibenci kaum kuffar.


(As-saff:9)يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُواْ نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَـفِرُونَ

Antara bahan yang menjadi sasaran bagi pihak ini ialah tentang hukuman hudud yang terdapat dalam Islam.

Tidak sedikit yang mengatakan bahawa hukum hudud merupakan hukum yang kuno, maka sesuatu yang kuno itu perlu ditinggalkan demi mengecapi kemodenan. Sekali pandang pelik juga pemikiran mereka ini, jika adat warisan dan kebudayaan mahu dipertahan sekeras-sekerasnya walausebagaimana khurafat sekalipun. Jika tidak mana mungkin kementerian kesenian diwujudkan. Tetapi apabila mengenai agama, mereka cepat-cepat melaungkan modenisasi.

Selain itu wujud juga pendapat yang mengatakan bahawa hukuman-hukuman yang ditetapkan itu tidak berperikemanusian. Contoh terdekat lihatlah isu Kartika yang ramai sahaja orang menampil diri konon-kononnya membela walaupun tidak pernah diminta.

Pendapat yang mengatakan hukuman ini ZALIM haruslah disangkal kerana tersebut dalam hadis qudsi bahawa Allah telah mengharamkan sifat zalim ke atas dirinya dan hamba-hambanya yang lain. Selain itu kita perlulah lebih ingat bahawa siapakah yang lebih mengetahui hikmah segalanya di dunia ini melainkan Yang Maha Pengatur.

(al baqarah:179) وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَوةٌ يأُولِي الالْبَـبِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
"Dan dalam (hukuman) qisas itu terdapat KEHIDUPAN bagimu hai orang yang beraqal supaya kamu bertaqwa"


أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِى الاٌّرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَـهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً..(al maidah:32)
"Sesiapa yang membunuh seseorang tanpa haq atau melakukan kerosakan di bumi,maka dia seperti telah membunuh keseluruhan manusia"

Hukuman yang keras

Pun begitu, dalam usaha kita menegakkan bahawa hukum-hukum Allah itu adil dan jauh dari tohmahan mereka yang berkenaan, perlulah kita ponder bahawa hukuman yang ditetapkan tidak boleh dinafikan hukuman yang keras.

Minda kita segera menangkap bahawa hukuman 100 kali pukulan itu merupakan hukum yang KERAS. Dan rejam sehingga mati merupakan satu hukuman yang KERAS

Tetapi janganlah kita terpengaruh dengan filem Semerah Padi yang menggambarkan hudud itu dengan cara yang tidak tepat.(Dr.Asri)

Pun begitu, siapa pun tidak sahaja-sahaja mahu disebat 100 kali. Atau juga mahu menanam diri dalam tanah dibaling dengan batu sehingga mati. Tidak wujud world record sebegitu setahu saya.

Maka mungkin kita tertanya-tanya, mengapakah ditetapkan hukuman yang keras bagi kesalahan-kesalahan ini?

Jika direnung, hukuman yang ditetapkan sejajar dengan akibat perbuatan tersebut. Dalam bahasa yang lebih mudah, hukuman yang keras disediakan untuk kerana akibat mafsadah perbuatan itu ialah besar. Inilah yang dapat difahami apabila membaca ayat al-quran di atas.

Maka selain itu hukuman yang keras ini ialah untuk mengihzar peribadi muslim supaya menghindari perbuatan itu.

Perkaitan yang dicanang-canang

Apabila kita meneliti keseluruhan surah al-noor, kita dapat mengetahui bahawa segala hukuman yang KERAS itu mampu dielakkan dengan perkara-perkara yang KECIL.

Perkara-perkara itu kadang-kadang kita rasa agak remeh untuk melakukannya, atau yang tiada signifikan dalam kehidupan individu muslim. Siapakah sahaja yang memandang ini dengan kaca mata Islam? Kebanyakan kita lebih memandang perbuatan ini lebih kepada perbuatan yang berkenaan dengan adab dan adat tatsusila yang melibatkan perbuatan "manis" dan perbuatan "tidak manis".

Perkara-perkara ini sepertilah "meminta izin dan memberi salam sebelum memasuki rumah orang lain" (an-noor:27 dan 61), "menundukkan pandangan kepada jantina yang berlawanan dan menjaga kehormatan" (an-noor: 30-31), "menutup aurat dan menjaga sebahagian rahsia"(an-noor :31), "meminta izin apabila masuk ke bilik seseorang"(an-noor:58).

Perkara-perkara ini sejujurnya saya juga merasakan agak remeh( hingga difikirkan banat nih takder keje lain ker selain nak tegor orang suruh jaga pandangan jika mendengar cerita senior..aku tego suruh jaga Quran kang).

Tapi seremeh-remeh perkara, perkara-perkara yang KECIL inilah yang sebenarnya mengelakkan hukuman yang BESAR. Malah mengelakkan bencana yang lebih besar iaitu MURKA Allah dan JAHANNAM itu sendiri. (nau'zu billah)

Maka apabila sahaja kita berbicara tentang budaya 'couple' seharusnya langkah yang perlu diambil untuk menahan diri daripada turut sama dalam 'kebejatan yang dihiasi indah ini', seharusnya kita perlu melazimkan perkara yang dianggap remeh ini.

Kesimpulannya bendunglah diri daripada melanggar batas-batas KECIL, sebelum kita terjerumus dalam sesuatu yang BESAR ( murkanya) di sisi Allah.

Wallahu musta'an. Semoga bermanfaat.

Ahmad Afiq Arshad.
Rumah, (bile yerk nak kat tmpat lain)

ps: ironically sedang mendengar lagu love story-taylor swift(wajib kena komen nih)


teruskan membaca lagi sahabat...

This news is a bit old. But I still put it up seeing as some of you might or might not be aware of this news. To make this more interesting, I DO hope that you guys can discuss on this matter (of course, do a bit more research first would be appropriate) and I'm sure that I would be more than happy to hear or read some of your own opinions regarding this new ruling especially from the girls' side.WaAllahua'lam.


CAIRO Al-Azhar, the highest seat of religious learning in the Sunni world, decided on Thursday, October 8, to ban niqab in all its affiliate girls-only schools, educational institutes and dormitories. "The Supreme Council of Al-Azhar has decided to ban students and teachers from wearing the niqab inside female-only classrooms," said Grand Imam of Al-Azhar Sheikh Mohamed Sayyed Tantawi.

Reading out from a written statement, he said niqab would not be allowed in schools where both the students and teachers are females.

Tantawi added that the same rules would apply in university dormitories where the residents and the supervisors are also all females.

During a visit to a school earlier this week, Grand Imam of Al-Azhar Sheikh Mohamed Sayyed Tantawi ordered a school girl to remove her niqab, telling her the face-veil is a tradition and has nothing to do with Islam.

The Muslim-majority country's top religious authority also vowed to ban the niqab all schools linked to Al-Azhar.

Niqab in Focus (Folder) Established in 359 AH (971 CE), Al-Azhar mosque drew scholars from across the Muslim world and grew into a university, predating similar developments at Oxford University in London by more than a century. Al-Azhar, which means the "most flourishing and resplendent," was named after Fatima Al-Zahraa, daughter of Prophet Muhammad (PBUH).

The first courses at Al-Azhar were given in 975 CE and the first college was built 13 years later.

Al-Azhar first admitted women students in 1961, albeit in separate classes.

Also in 1961, subjects in engineering and medicine were added to classes on Shari`ah, the Noble Quran and the intricacies of Arabic language.

Not Anti-Niqab

The Supreme Council asserted that Al-Azhar does not oppose the niqab in the homes, streets or the work place.

But Tantawi asserted that they are against over exaggerations.

Women cover their faces so as not to be seen by stranger men. But it makes no sense to use niqab in a women-only environment, he contended.

Insistence on covering the face in the presence of women only is a form of extremism which Islam opposes.

Tantawi told the state television Tuesday that although he considers the niqab as a tradition, he does not oppose it and deals normally with women who cover their faces.

The majority of Muslim scholars believe that a woman is not obliged to cover her face or hands.

They believe that it is up to every woman to decide whether to take on the face-cover or not.

Most Muslim women in Egypt wear the hijab, which is an obligatory code of dress in Islam, but an increase in women putting on the niqab has apparently alarmed the government.

The ministry of religious endowments has recently distributed booklets in mosques against the practice.

The Education Ministry has reportedly banned students who wear the niqab from being accepted in state-run Cairo University's dormitory.

source: islamonline.com





teruskan membaca lagi sahabat...


“Mak, mana horlicks ye?”, tanya seorang anak perempuan kecil.


“Lah, dah berapa tahun ko duduk sini nak oi.. kat atas meja dapur tu pergi lah tengok”, lantang emaknya yang sibuk bermain dengan babynya.


Si anak terdiam membisu. Tak mengerti kenapa maknya melayannya dingin sejak ada baby baru. Dia ingin seperti dahulu, bertanya tentang horlicks, maknya buatkan, Tapi tak lagi kali ini.


Dalam hatinya rasa geram yang teramat sangat pada baby, adiknya sendiri. Salahkah dia nak dapat kasih sayang yang sama? Mak dah tak sayang dia lagi ke?


Cut!


Si anak sebenarnya hanya inginkan perhatian. Kerana perhatian itulah satu penghargaan yang tak ternilai bagi seorang anak kecil.Bagaimana jika ibu bapa mencabutnya?


Si anak akan rasa tidak dihargai. Dia akan menyepi dan duduk seorang diri. Ibu bapanya seolah-olah tidak menyayanginya lagi. Itu pemahamannya.


Walaupun si ibu tidak bermaksud demikian. Ibu hendak anak faham yang dia sibuk dan perlu perhatian lebih kepada yang lebih kecil, baby. Tetapi sebenarnya ‘bahasa’ yang difahami anak kecil itu seolah-olah;


“Mak kena sayangkan baby lebih. Awak tu sudah besar, pandai-pandailah jaga diri”


Bukan senang untuk menghargai.


Tetapi kita mesti mempelajarinya.


BURUNG MURAI


Ingat lagi x, raye tawn bile tah, ade iklan burung murai...


“Burung apa?”


“Burung Murai abah”


“Burung apa?”


“Burung Murailah abah”


“Burung apa?”


“Burung Murailah abah. Abah ni memang tak dengar ke buat-buat tak dengar?”

(kalau dialog iklan ni berbeza dr yg asal,harap maaf ye)


Ayahnya tersenyum tawar. Menghulurkan diari emaknya.


“…Anaknya berulang-ulang kali tanya soalan yang sama, tapi dia tak jemu-jemu menjawab”,


Baru si anak itu teringat.


“Minta maaf ayah”


lalu si anak terus memeluk ayahnya.


dan saya terfikir,


“Hmm,kadang-kadang itulah dia orang sekarang, tak menghargai orang tua.. cepat je lupa..”


Iklan ini memberikan impak kepada saya. Bergenang air mata setiap kali tengok iklan ni sambil terus berdoa dan berharap semoga saya akan sentiasa ingat jasa orang tua saya. Orang tua halus bahasanya.


Bukan senang untuk menghargai.


Tetapi kita mesti mempelajarinya.


HARGAILAH KERJA ORANG LAIN


“Berapa lama awak siapkan presentation tu?”, tanya seorang bos.


“Seminggu”, kata Hafiz (bukan nama sebenar).


“Aih, saya tak nak macam ni. Ini macam bukan kerja seminggu! Awak ni tahu buat kerja ke tak sebenarnya ni?”


"Erk,tahu tuan. Sebenarnya apa yg salah tuan," hafiz menjawab.


“Apa yg awak tahu??!! Ni,awak betulkan yang ini, lepas tu saya tak nak yang ni. Hah, proportion ni tak betul. Cancel kan.”, dengan muka slenganya.


Hafiz hampa dengan jawapan bosnya. Kadang-kadang arahan yang kurang clear menjadi sebab. Tapi seolah-olah dia yang kena tanggung segala masalah dan silap itu.


“Rasanya macam nak pukul sahaja bos tu. Cakap baik-baiklah”, kata Hafiz dalam hati kecilnya.


“Takpa2, nasib baik aku mampu sabar..”


Perkara seperti ini sering kali terjadi. Orang yang bekerja di bawah seorang ketua kadang-kadang teringin rasa dihargai. Cukuplah dengan memuji sikap, berkata dengan sopan. Andai tak berkenan dengan tugas yang dilaksanakan, berilah nasihat dengan baik dan tetapkan tempoh. JANGAN sekali-kali menghampakan anak buah. Bak kata John C. Maxwell,


People quit people, not company!”


Bukan senang untuk menghargai.


Tetapi kita mesti mempelajarinya.


AMALKAN MENGHARGAI

Zul,seorang pelajar tahun 6, juga merupakan seorang pengawas yg sgt berdedikasi sedang 'menjaga' pagar (xtaw perkataan yg lbey sesuai) bersama sahabatnya,Zaid. Menjaga pagar di sini bertujuan utk menghalang pelajar2 yg telah masok ke kwsn sekolah keluar blk dek kerana ingin menbeli aiskrim p0p dn makanan ringan di rumah makcik jajan.

datang seorang rakan sekelasnya.

"Zul, Ustaz zahidan cari ko. Dia suruh pergi bilik guru sekarang."

"Owh,okiedokkie. Zaid,sori ea. Ko terpaksa jaga sorang,"kata Zul.

"Aa,takpe2,"balas Zaid.

Sesampai di bilik guru,...

"Aa Zull. Meh tolong ustaz tanda paper arab ni. Ada 1 kelas x bertanda lg."

"Baik ustaz,"patuh Zul.

Dan lagi beberapa minit loceng nk berbunyi tanda mulanya waktu pNp, Zul siap menanda.

"Owh,dh abes ye. Aa time kaseh banyakla ye Zul. Kamu pegilah amek ape2 je dlm peti ais tu. Amek je papepun,"kata Ustaz. (dlm bilik guru bese ade peti ais kn)

Zul tersengih2 dan mengangguk2 bila ustaz dia ckp mcm tu.

Dia terasa dihargai, walaupun tidaklah berat dn banyak mana kerja yang disuruh itu tadi.

Itulah kuasa menghargai.



Indah menghargai. Menghargai itu adalah bahasa kasih sayang, percintaan, respect, sokongan, dan sebagainya. Hargailah selalu orang2 di samping kita.


Sebab antara muslim dengan muslim, kita ada diajar untuk menghargai, seperti yang dinyatakan dalam hadis Riwayat Imam Muslim;

“Hak seorang muslim terhadap muslim yang lain ada enam: jika bertemu maka berilah salam, jika tidak kelihatan maka cari tahulah, jika sakit maka jenguklah, jika mengundang maka penuhilah, jika bersin dan mengucapkan hamdalah maka jawablah (dengan mengucapkan ‘yarhamukallah’, dan jika meninggal dunia maka hantarkanlah (ke pemakaman).”


Kesimpulannya di sini, dalam keadaan apa sekali pun, kita selalu tidak sedar bahawa kita begitu jarang menghargai. Seberapa banyakkan kita berterima kasih terhadap rakan-rakan? Anak buah? Anak-anak? Ibu bapa?


Penghargaan juga adalah satu dorongan.


Rasulullah sendiri sentiasa menghargai sahabat-sahabatnya.


Berilah pujian pada rakan-rakan atas apa yang mereka lakukan, bukan pada perwatakannya. Bukan tidak boleh mengkritik, boleh, kerana mengkritik itu sebenarnya membina, supaya dapat meningkatkan apa yang patut. Tetapi apa kurangnya dengan memuji? Seorang yang tahu bahawa perbuatannya disokong tentu akan lebih bersemangat melaksanakan perbuatannya. Menghargai juga bukan semestinya memberikan pujian yang melangit, tapi cukuplah sekadar menghormati.


kata-kata yang lembut cukup untuk melembutkan hati orang yang marah,

kata-kata yang membina cukup untuk menaikkan semangat yang sudah patah.


Dan juga jangan lupa untuk berterima kasih kepada sesiapa sahaja..

kita tak mampu hidup seorang diri tanpa orang lain....(kalau tgk detektif Q, Kyuu-kun selalu ckp ayat ni kt kwn2 dia)


Saya sendiri merasakan masih banyak lagi orang sekitar saya yang masih saya kurang hargai. Bukan senang untuk menghargai, tapi kita mesti mempelajarinya.


Jadinya di sini saya ingin berterima kasih kepada sahabat2 saya kerana menjadi sahabat saya..dan terima kasih juga diatas jasa, nasihat dan teguran anda kepada saya.

Pesanan buat untuk diri sendiri dan juga org lain.."belajarlah erti menghargai".


teruskan membaca lagi sahabat...



"Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat." (Hadith riwayat Bukhari)

Without a doubt, solat is one of the most important ibadah as a Muslim. One cannot go wrong as far as to say that the act of solat itself represents the ultimate act of obedience to our Almighty Lord Allah s.w.t.

"Islam itu ditegakkan atas lima perkara: Mengakui bahawasanya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, melaksanakan haji di Baitullah dan berpuasa di bulan Ramadhan." (Bukhari)

I would rather not go into details into things which are based on khilafiah. eg: bersedekap di dada, menggerakkan jari ketika tasyahud ataupun menjatuhkan tangan dahulu sebelum lutut ketika hendak sujud...and so on. However, I would like to bring the readers' attentions to more important issues at hand.

It has always been a bad habit of mine to observe people performing the solat (Don't ask me why...). And apparently, there was one time after I finished performing the solat sunnat rawatib, I noticed an old guy who was performing the solat in front of me. Angkat takbir dengan penuh rasa malas, rukuknya dengan tangannya dan tulang belikatnya tidak lurus, sujudnya dengan tangannya mencium lantai. I don't know about u guys, but it was really a sad and painful sight for me to behold. Hati ini terasa benar ingin menegur pak cik tersebut, tetapi mulut ini begitu berat sekali untuk memulakan perbualan. Lantas hati ini cuba menipu diri sendiri dengan menyangka bahawa pak cik tersebut baru belajar solat.

Daripada Ibn Abbas r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: Aku diperintahkan untuk bersujud di atas tulang, (iaitu) di atas dahi (baginda turut mengisyaratkan ke hidung), dua tangan, dua lutut dan jari-jari kaki. (Hadith riwayat Bukhari)

Daripada Barra bin Azib r.a. katanya : Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Jika kamu bersujud, letaklah kedua tapak tanganmu ke lantai dan angkatlah kedua-dua siku kalian. (Hadith riwayat Muslim).

Narrated Abu Humaid As-Saidi r.a. : I saw Allah's messanger when he uttered the takbir, he placed his hands parallel to his shoulders, and when hi bowed down, he rested his hands on his knees, then bent his back. When he raised his heads up, he stood erect until the bones of his spine became straight. When he prostrated(sujud), he placed his arms such that they were neither spread out or drawn in, and the tips of his toes were facing the Qiblah, when he sat up, at the end of two rakaáh, he sat on his left foot and put erect the right one, and when he sat up after the last rakáh, he put forward the left foot, put erect the other one, and sat on his buttock. (Reported by Bukhari)

But alas, the misery wasn't over yet. Next come the most painful part of all. Muazzin kemudiannya melaungkan iqamah sebagai tanda solat jemaah akan bermula. I will then grieved in silence as I watched the pathetic sight of our own saff. Imam solat tersebut langsung tidak ambil peduli akan "kerapian dan keseragaman" (this is suppose to be sarcastic) saff-saff di belakangnya. Dalam keadaaan yang kritikal, aku cuba mengambil inisiatif untuk mengajak beberapa makmum untuk merapatkan saff mereka, tetapi mereka bagaikan tidak biasa dengan perbuatanku, lantas kembali merenggangkan kembali.

"Truly Allah loves those who fight in His Cause in battle array, as if they were a solid cemented structure." (Al-Saff verse 4)

Narrated Anas r.a. :Allah messenger said: Stand close together n your rows (saff), bring them (the rows) near one another, and stand neck to neck (in straight lines). (Reported by Abu Daud and Nasa'i. Ibn Hibban graded it sahih)

Adakah kita ini sudah beranggapan bahawa solat itu boleh diremehkan. Sesungguhnya solat bagiku merupakan lambang kekuatan dan kebanggaan kita sebagai umat Islam. Ini baru mereka yang menunaikan solat, belum kira lagi berapa ramai antara umat Islam yang tidak menunaikan solat langsung?

"Nay, seek (Allah's) help with patient perseverance and prayer, it is indeed hard, except to those who bring a lowly spirit (khusyu')" (Baqarah verse 45)

"The Believers must (eventually) win through (1) Those who humble themselves in their prayers(2) " (Al-Mu'minun verse 1-2)

With that said, I really hoped that this short article will more or less be the starting point for us to better our solat or even at least beneficial in any way to the readers. Not to say that I myself has performed the most perfect solat, as part of the reason as to why I wrote this was for the sole purpose of reminding myself specifically and to the rest of Muslim community in general. There are a lot of other things to discuss regarding the correct way of performing solat, which I hoped that we can discuss in the future.

With that, WaAllahua'lam.

Hisyam
Audit Associate.


teruskan membaca lagi sahabat...



"Ya afiq, maza taf'al haizihil 'utlah" kata seorang "pengomen" dalam artikel saya di blog batch saya di Darul Quran.

Soalannya agak mudah dan tujuannya mungkin hanyalah untuk membuka tajuk dalam perbualan. Tetapi saya tidak menjawabnya kerana sejujurnya terlupa, dan juga saya melontarkan persoalan itu kepada diri lama sebelum cuti saya bermula. Tetapi tiada jawapan yang "bergred A" boleh diterima.

Oh, sebelum itu sekadar pengetahuan, saya kini bercuti sempena cuti semester 1 di UIA selama lebih kurang tiga minggu. Bermula 5 Oktober sehinggalah 25 Oktober. Maka sesiapa yang ingin berdantang ke rumah sangatlah dialukan kerana tetamu itu membawa rahmah dan perginya menghilangkan dosa-dosa tuan rumah. Dan jika ada yang ingin membuat futsal, tolonglah ajak saya sekali kerana saya sudah lama bersukan.

Sambung balik, persoalan yang sama dilontarkan kepada saya oleh rakan kita yang kini berada di INTEC.

"Ko watpe JE cuti nih"

Kalimah "JE" itu, meskipun saya cukup menyedari bahawa itu ialah loghat masa kini, melontarkan persoalan yang agak mendalam (dan menjengkelkan) seolah-olah bagaimana musim cuti ini dibazirkan, sepertilah musim cuti yang lalu (yang dibazirkan juga).

Persoalan yang lebih (patut) membangkit.
Maka apabila kita menyebut tentang cuti itu bagaimana dihabiskan, semestinya persoalan tentang MASA berligar di minda kita.

Ya, mengenang aktiviti harian kita malah jika hendak dibesarkan skop, mengenang 19 tahun kehidupan, adakah kita menggunakan masa kita dengan tertib penuh optimum.

Menjawab persoalan itu mudah tetapi, menelan hakikat yang muncul sebalik jawapan itulah yang payah. Marilah kita bermuhasabah diri dengan firman Allah:

"(Dialah) yang menjadikan kehidupan dan kematian itu untuk menguji sesiapakah antara kamu yang lebih baik amalannya" (al mulk:2)

Maka jika dianalogikan, kita ini sedang memasuki pertandingan membuat ketupat ( saya tiada contoh lain la). Maka dalam jangka masa yang tertentu, kita dikehendaki membuat bukan sahaja yang paling banyak tetapi juga yang paling cantik (ahsanu 'amala), jika kita teringin untuk menang dalam pertandingan itu. Maka dalam pertandingan yang time-bounded itu, adakah masa untuk kita menonton televiyen atau pergi shopping di pusat membeli belah berdekatan, untuk kelihatan anggun ketika menganyam ketupat. (harap2 paham la pasal analogi nih, terutama yang pasal pegi shopping tuh)

Dan juga apabila kita menyebut tentang kehidupan di dunia fana ini, semestinya kita mengingati jalan kehidupan di kala menghadap tuhan nanti. Adakah kita telah mempunyai syarat supaya terselamat di "Hari" tersebut.

"(Ibrahim berkata) Janganlah Engkau menghinakan aku di Hari Kebangkitan. Hari yang tiada manfaatnya harta dan anak-pinak. Kecuali mereka yang menghadap Allah dengan hati yang sejahtera" (as shuara':87,88,89).

Marilah kita bersama-sama berdoa dan bermuhasabah.

Jawapan kepada tajuk (heheh nak jugak)

Saya berNIAT (niat penting) untuk mengisi cuti ini dengan buku.(selain red alert, counter strike dan rakan-rakannya)

Salah satunya ialah Laisa min qauli nabi karangan Dr Fuad Syakir. Buku ini baru saya dapat daripada Amin Hudi. Terima kasih kepada beliau kerana bersusah payah mencari buku ini di Mesir dengan harga 16 genih. Moga Allah merahmati beliau. Buku ini membicarakan tentang kata-kata yang ramai menyangkakannya sebagai kata-kata nabi tetapi rupanya ia ialah kata-kata sahabat atau tabi'en atau yang tidak diketahui puncanya. Doakan saya mempunyai kekuatan membaca buku dalam bahasa asing ini.

Wallahu musta'an

semoga bermanfaat

Afiq, kat mana lagi kot

ps: Artikel saya selalunya menjulang anugerah komen terbanyak, tetapi apa yang terjadi sejak akhir ini? hehe




teruskan membaca lagi sahabat...





Bismillah walhamdulillah wasolati wassalam ala rasulillah.

Pernah dahulu, dalam artikel saya yang bertajuk Krisis Ilmu dan Masyarakat, saya bersikap agak sinis terhadap kata-kata "Belajar itu perlu berguru. Sesiapa yang tidak berguru maka gurunya ialah syaitan"

Kata-kata ini, tidak dinafikan, mencetuskan rasa takut dalam cenderung meluaskan ilmu dalam kalangan generasi sebelum kita (generasi kita takder sangat la kot, moden la katekan..). Di tambah lagi dengan pernyataan "Sesiapa yang banyak bertanya maka lemahlah imannya" (sape penah dengar ayat nih..). Lebih teruk lagi ada satu golongan yang menakrifkan perbuatan menuntut ilmu itu ialah seperti mayat di tangan tukang mandinya. Maka hendaklah penuntut itu menuruti sahaja perbuatan dan kata-kata gurunya itu.

Ya, Islam menitikberatkan perasaan hormat dan sayang terhadap guru, bahkan terhadap orang lain walaupun kepada orang yang kurang umurnya daripada kita. Tetapi perasaan hormat dan sayang itu tidak membutakan kita terhadap kebenaran dan kebatilan. Tambahan lagi apabila bersangkut paut dengan agama, maka maqasid syariah (matlamat yang ingin dicapai oleh syariah) yang pertama, iaitu menjaga agama haruslah berganda-ganda diutamakan.

Dan tiada pula dalil yang menunjukkan "banyak tanya" itu merupakan simptom lemah iman. Apa yang wujud dalam Quran ialah:

"Dan janganlah kamu menuruti apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan tentangnya, sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, kesemua anggota itu akan dipersoalkan tentang apa yang dilakukan" (al-isra':36)

Tolak tepi dahulu perspektif-perspektif yang disebutkan, jika mengenang frasa pertama yang saya sebutkan tadi, saya agak musykil tentang asal-usulnya sama ada frasa ini berasal daripada sumber yang berautoriti atau hanyalah rekaan hasil kretiviti pembuat bid'ah.

Masakan tidak, frasa ini agak popular dalam kalangan rakan-rakan saya( dak2 DQ) yang khabarnya pernah menuntut bersistemkan pondok. Maka saya terfikirkan suatu kemungkinan bahawa mungkin kata-kata ini ialah suatu yang sahih dari segi maknanya dengan bermakna dapat kita ambil intipatinya.

Sebelum ini saya berfikiran sebaliknya. Masakan tidak jika mengenangkan kejumudan pemikiran yang membarahkan masalah intelek dalam masyarkat kita. Sudahlah masyarakat benci kepada sesuatu yang ilmiah itu, mereka suka pula kepada sesuatu yang bersifat picisan( kena kat saya balik la plak). Maka kebarangkalian untuk menjadi sahih itu amatlah sukar.

Walaupun sebegitu, mungkinkan penyakit-penyakit minda masyarakat itu tidaklah secara langsung berasal daripada frasa itu. Mungkinkah bahawa kesalahan mencerna maklumat itu sebenarnya punca masalah kita.

Mengambil contoh istilah hukum fiqah "sunat" yang ditakrifkan sebagai "Melakukannya mendapat pahala dan meningglakannya tidak mengapa (terlepas daripada dosa)". Dan juga makruh yang bermaksud "Melakukannya tidak mengapa dan meninggalkannya mendapat pahala". Jika kita perhatikan, berapa ramai antara kita yang hanya mementingkan perbuatan yang berkaitan hukum ini yang mempunyai sangkut paut dengan "tidak mengapa". Sedarkah antara kita bahawa Allah akan menjadi rapat apabila kita melazimkan amalan-amalan sunat.

Jadi dengan menggunakan persamaan kes di atas dan dengan frasa yang disebutkan awal tadi, saya mengandaikan bahawa kebenaran ada dalam kata-kata tersebut. Persoalan di sini ialah BAGAIMANA?

Beza dalam pemberian.

Jadi apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan "Gurunya ialah syaitan" itu?

Apabila dilihat dari sudut keilmuan, belajar melalui perantaraan buku itu kadang-kadang lebih efektif. Malah suasana belajar sendiri lebih cenderung menyuruh kita meluaskan pembacaan ke bidang-bidang yang dirasakan berkaitan.

Orang yang belajar sendiri itu dilihat lebih cerdik dan cepat memahami sesuatu. Malah jika difikirkan bagaimana pengkajian dalam bidang sains berkembang melalui postulation, maka agak sukar memikirkan bagaimanakah dengan belajar tidak berguru itu membawa apek negatif.

Tetapi, keberdampingan dengan guru atau ulama' juga menjamin ilmu yang luas. Tidak perlu contoh-contoh muktabar, lihat sahaja masa di zaman sekolah, jika ada seorang yang agak 'kamcing' dengan gurunya, maka mungkin kita boleh predict keputusan peperiksaannya itu.

Jadi dalam aspek pemberian ilmu, kedua-duanya ialah jalan yang baik dalam mendapatkannya. Kalau dinilai dari sudut autoriti, kedua-duanya juga ialah reliable, dengan syarat para penuntut ilmu perlulah adil dalam menerima.

Tetapi dalam dunia keterbatasan masa ini, mungkin ramai lebih memilih buku. Seeloknya kedua-dua jalan ini perlu digabungkan dalam memastikan kita tidak "keliru"

Maka apakah komplikasi di sebaliknya?

Jika kedua-duanya tidak lain berbeza antara satu sama lain, maka apakah masalah yang dipunyai? Apakah kurangnya pembelajaran mengikut buku berbanding mengikut guru.

Semestinya buku mempunyai kekurangan yang tidak ada dalam proses menuntut melalui perantaraan manusia. Semuktabar mana pun sesuatu kitab atau buku itu, sebagaimana lengkap pun ilmunya, buku tidak memberi pengajaran AKHLAK.

Ya, mana mungkin teks bacaan mendidik AKHLAK. Akhlak ialah sesuatu yang diteladani, dengan maksud ditonjolkan oleh seseorang untuk kita menirunya. Kelebihan berguru ialah penuntut ilmu itu akan mendapat pengajaran dari segi cara menghandle ilmu itu selain intipati ilmu itu sendiri.

Maka apakah guna ilmu tinggi, tetapi tidak disampingkan dengan akhlak yang mulia, manifestasi kepada iman yang tulen.

Komplikasi akhlak

Ilmu itu ialah amanah. Malah mahsyur diceritakan bahawa "ilmu itu ialah cahaya. Dan cahaya itu tidak masuk ke dalam hati orang yang melakukan maksiat". Ilmu juga ialah sesuatu yang dikaitkan dengan kemulian.

"Allah menaikkan darjat orang yang beriman dan menuntut ilmu"(almujadalah :11)

Maka apakah yang penting apabila amanah + kemuliaan dicampakkan dalam hati kita? Tentunya sikap TAWADHU'. Tawadhu' mengawal kita supaya tidak lupa diri dan takbur sebagaimana Iblis lupa identitinya sebagai hamba semasa disuruh sujud hormat kepada Adam.

Sikap takbur, lawan kepada takbur, menyebabkan kita merasakan diri ini mulia berbanding orang lain. Dengan mudah kita memperlekeh pendapat orang lain yang kita anggap kurang kuantiti ilmu berbanding kita. Dalam sesuatu keadaan kita mudah menghina peribadi seseorang yang khilaf pendapatnya dengan kita.

"Ek eleh aku dah baca berpuluh kitab dan laman web, siapakah gerangan individu ini yang kurang ilmunya daripada aku untuk meradd aku nih"

Ulama' terdahulu, terutama yang terlibat dengan bidang Jarh wa Ta'dil, memang terkenal dengan menceritakan keburukan peribadi individu-individu. Tetapi tidak boleh menggunakan maklumat ini untuk "menghalalkan" perbuatan kita menghina peribadi. Ulama' terdahulu punya autoriti yang benar-benar tulen dan mereka melakukan atas tujuan menjaga agama daripada hilang bentuk asalnya.

Teringat cerita seorang tabi'en terkenal (sama ada Sufyan as Sauri atau pun Az-zuhri) seewaktu di saat akhir-akhir hayat beliau, beliau telah bertanya kepada hamba beliau "Apakah pendapat penduduk negeri ini (sama ada Basrah atau Baghdad) tentang aku? Hamba itu menjawab "Sesungguhnya mereka amat hormat kepada engkau tetapi mereka amat takut (amat marah) terhadap kritikan terhadap perawi-perawi hadis (kerana sangat keras kritikannya). Ulama' itu menjawab "Sesunggunhnya aku lebih takut (daripada perasaan masyarakat kepadaku) apabila aku berada dihadapan Allah kelak, maka Dia akan bertanya "sesungguhnya kau mengetahui bahawa ada kecacatan di hadis ini dan ini maka mengapakah kau tidak bertindak sesuatu"(lebih kurang ek citer..saya amat kesal kerana tidak menjumpai buku yang mempunyai teks asal)

Maka pastikanlah perasaan Taqwa sebegini tebal dalam hati, jika rasa-rasa ingin menjadi seperti ulama' Hadis.

Maka tiadanya tawadu' juga menjadikan kita KERAS DALAM BEPENDAPAT.

Sesunguhnya khilaf dalam kalangan manusia dalam sesuatu hal ialah norma. Sesuatu perkara yang tidak boleh dikhilafkan ialah persoalan aqidah.

(ali imran:103)وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ
"berpeganglah dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah"

Menurut tafsir ibnu kathir, tali bermaksud perjanjian( nak kena hurai ker perkaitan"perjanjian" dgn akidah"...kalo nak tya la ek)

Maka sebab itu saya sentiasa bersetuju dengan pendapat Dr.Asri dalam persoalan akidah. Walaupun ramai memanggil beliau seorang yang "keras", "keras" itu bertempat.

Tapi tatkala membicarakan tentang urusan fiqah, yang terkenal keluasannya dan hal-hal dunia, yang berkali-kali luasnya, maka apakah gunanya keras dalam berpendapat.

Banyak kisah yang menarik sesuai dijadikan contoh. Salah satunya , di sebuah masjid pada bulan Ramadan, jemaah masjid itu berselisih sama ada ingin melakukan 8 rakaat atau 20 rakaat. Perselisihan yang mula-mula kecil lama-lama melibatkan kata-kata kesat. Tiba-tiba Hassan al-Banna datang dan mereka merujuk kepada beliau. Maka beliau berkata:

"Mana lebih penting, mengekalkan kesepaduan umat islam atau melakukan amalan sunat di bulan Ramadan. Sesiapa yang ingin melakukan lapan rakaat lakukanlah. Sesiapa yang ingin melakukan 20 rakaat lakukanlah."

Intipati yang kita dapat daripada cerita ini ialah, selain kebijaksanaan Hassan AlBanna betapa khilaf berpendapat itu boleh menimbulkan perpecahan.

Bak kata Qasim bin Muhammad (laisa min qaulin nabiyyi), "khilaf itu rahmah". Benar, tetapi sesiapa yang rasa ingin berkhilaf hendaklah menjaga adab-adab supaya tidak meruntuhkan perpaduan.

Kesimpulan

Maka apakah, kesimpulan dalam artikel saya ini? (saya xder idea sebenarnya)

Saya berpendapat sifat-sifat mahmudah seperti ADIL, JUJUR, IKHLAS dan juga sifat TAQWA, penting dalam menuntut ilmu. Moga-moga ilmu itu menjadi aset kepada kita bukannya liabiliti semasa menghadap YANG MAHA ESA nanti.

وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِى ءاتَيْنَـهُ ءَايَـتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَـنُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ - (al araf :175)
"ceritakanlah kepada mereka tentang mereka yang diberikan ayat(petunjuk) kemudian dia melepaskan diri daripada ayat2 lalu dia diikuti syaitan maka jadilah dia orang yang sesat."

Semoga bermanfaat.

Wallahu musta'an.

Afiq, rumahku di shah alam yang ader open house 17 oct nih

ps:susah kan apabila hilang rentak menulis..












teruskan membaca lagi sahabat...

Labels

Blogumulus by Roy Tanck and Amanda Fazani

Chat Box