~stand together~

sixth batch sambestarian's blog




Meniti hari di bulan yang diturunkan Al-Quran ini, banyak perkara yang mengejutkan kita berlaku.

Perkara yang berlaku ini kadang-kadang membuat kita memikirkan tentang realiti yang kita hadapi ini, adakah itu semua ditimbang dengan pertimbangan dalil agama yang kukuh atau sekurang-kurangnya pertimbangan akal yang waras.

Ya, demonstarasi itu sering berlaku. Dan selalunya kita melihat pihak ketiga(polis,FRU dan tidak dilupakan kepada menteri yang mengeluarkan arahan) yang akan bertindak luar batasan manusia seperti menyembur air yang tidak diketahui entah berapa proportion kimia dalamnya kepada rakyat, menembak gas pemedih mata tanpa memikirkan bahawa terdapat bayi dan kanak-kanak (malah mengikut riwayat yang tiada sumber polis melepaskan gas pemedih mata kepada sesiapa sahaja yang sebaik sahaja keluar dari stesen komuter Bank Negara) dan membantai orang tanpa kasihan.

Tetapi kali ini kita melihat orang-orang yang berdemonstrasi pula yang berotak "kera".

Hmmm..

Batas-Batas Yang Dilanggar

1.Allah telah menyebut dalam Al-Quran dalam surah Al-An'am ayat 108:

وَلَا تَسُبُّواْ ٱلَّذِينَ يَدۡعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ فَيَسُبُّواْ ٱللَّهَ عَدۡوَۢا بِغَيۡرِ عِلۡمٍ۬‌ۗ كَذَٲلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمۡ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّہِم مَّرۡجِعُهُمۡ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ

"Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Dia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan." (108)

Jika anda melihat kepada video, anda tentu memahami apa yang ingin saya kaitkan dengan ayat ini.

Mahyudin Manaf dalam video ini mengatakan bahawa dia tidak me"niat"kan acara pembawaan kepala lembu ini.Benar atau tidak dakwaan itu tidaklah kita ketahui.Jika benar maknanya ada dalang lain yang sengaja mengapi-api perkauman(kalo tak tahu sapa lagi ceroi la). Jika tidak benar pula, nontheless dia turut membuat perkara yang salah itu(pijak kepala lembu).

2.Penghinaan kepada sesuatu yang dibenci seringkali melibatkan apa yang terdapat pada perkara yang dibenci itu.Sebagai contoh, pihak yang agak skeptikal terhadap konsep 1Malaysia mungkin berkata begini(sebenarnye lecturer saya yang cakap):

"We have one H, one N (h1n1), and now one Malaysia , all one now,"(Hahahah, lawak gile)

Kita kadang-kadang bergelak ketawa dengan apa yang dihinakan itu, terutama apabila perkara itu digunakan untuk helah politik, atau slogan retorik yang menyebabkan kita benci kepadanya.

Tetapi apabila yang di"tahrif"kan itu melibatkan agama, pada masa itu segala aspek lelucon tidak patut menjadi bahan ketawa malah patut menjadikan kita berasa marah sekurang-kurangnya.Saya boleh menerima apabila "orang yang tidak keruan mindanya dan juga jiwa" mencerca dan mengutuk simbol bulan, atau hijau atau mungkin slogan Pas for all itu sendiri. Tetapi apabila takbir itu ditukar kepada take beer bagi saya ini bukan sahaja penghinaan kepada parti itu tetapi ini melangkau kepada agama itu sendiri.

Kalau benar-benar skeptikal atau membenci, perkatakanlah tentang keburukan fizikal sesuatu itu(dan bersedialah bertanggungjawab atas kata-kata itu di mahkamah Allah nanti), jangan pula dilibatkan kalimah suci itu. Mungkin ada orang yang berkata bahawa"kami ini memerli takbir yang diucapkan oleh PAS sahaja,tiada niat lain".Bagi orang seperti ini saya akan jawab "Adakah terdapat beza takbir versi PAS dan takbir versi kamu? Jika PAS itu mengatakan Allahuakbar, apakah takbir versi kamu dan apakah yang dihubungkaitkan kalimat Allahuakbar dan take beer itu?


وَذَرِ ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُواْ دِينَہُمۡ لَعِبً۬ا وَلَهۡوً۬ا وَغَرَّتۡهُمُ ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا‌ۚ وَذَڪِّرۡ بِهِۦۤ أَن تُبۡسَلَ نَفۡسُۢ بِمَا كَسَبَتۡ لَيۡسَ لَهَا مِن دُونِ ٱللَّهِ وَلِىٌّ۬ وَلَا شَفِيعٌ۬ وَإِن تَعۡدِلۡ ڪُلَّ عَدۡلٍ۬ لَّا يُؤۡخَذۡ مِنۡہَآ‌ۗ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ ٱلَّذِينَ أُبۡسِلُواْ بِمَا كَسَبُواْ‌ۖ لَهُمۡ شَرَابٌ۬ مِّنۡ حَمِيمٍ۬ وَعَذَابٌ أَلِيمُۢ بِمَا كَانُواْ يَكۡفُرُونَ

Dan jauhkanlah diri dari orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai permainan dan hiburan dan mereka pula telah diperdayakan oleh kehidupan dunia dan peringatkanlah (mereka) dengan Al-Quran itu supaya tiap-tiap diri (di akhirat kelak) tidak terjerumus (ke dalam azab Neraka) dengan sebab apa yang dia telah usahakan (dari perbuatan yang buruk dan keji)(al-an'am:70)

Perbuatan Berdalang?

Mengandaikan perkara seperti ini didalangkan oleh pihak tertentu merupakan sesuatu yang berat untuk dilemparkan, tetapi tidak menghairankan kerana apparently, mereka memang gemar dan expert perkara sebegini. Kalau tidak masakan saya boleh nampak kelibat seorang peniaga berdekatan kawasan masjid (seksyen 18) yang turut hadir dan lagaknya seperti orang kuat seksyen 23 di buletin utama,tv3 tadi(30 ogos 2009).

Mungkin dia duduk dalam kategori "seseorang yang yahtamma biamril muslimin". Apa-apa pun apabila membaca portion blog YB Khalid Samad dalam mendapatkan penjelasan tentang hal ini, saya lebih cenderung( sebenarnye confirm gile) mengatakan ia adalah perbuatan berdalang(http://al-ahkam.net/forum09/viewtopic.php?f=155&t=38618&sid=fcb91ab20554fa03eecf41a203487812). Al-maklumlah mereka mempunyai banyak duit, sedangkan pengundi hantu pun boleh diangkut, inikan pula orang dari seksyen yang berlainan.Wallahu a'lam.

Beberapa Penjelasan

Saya bukanlah seorang aktivis politik (mereka yang skeptikal pasti menjangkakan pernyataan ini) dan bukan juga penggemarnya.Saya mungkin hanyalah seorang yang mempunyai pertimbanan yang waras. Apa yang ingin ditunjukkan ialah sikap melampau sesetengah pihak, yang mengapi-apikan perkauman yang mungkin menyebabkan berulangnya 13 Mei. Kita tidak sekali-kali meredhai segala perbuatan melampau, kerana kita takut akan kesannya di dunia dan lebih-lebih di hari perhitungan kelak.

Wallahu musta'an

Semoga bermanfaat.(tadak aper pon)

Afiq,Rumah

ps:Saya sebenarnya ingin menulis artikel yang bertajuk "Beza demonstrasi kita dan mereka" yang membincangkan tentang aspek perbezaan dalam berdemo, tetapi akibat ketumpulan intelek dan kelemahan struktur dan organisasi,"tercerita" pasal ni lak.takper la yerk..

9 KOMENTAR:

saya tertarik dgn post ni apabile mlihat pd tajoknye,'cerita d seksyen sebelah'..

"aik,ade ape kt sksyen sebelah???"

tpi stlh mmbaca skali lalu dn melihat
1/50 drpd vdeo trsbot,oo baru faham..

bgslah saudara ‘afiq kot’ mnrgkan mngnai dmonstrasi yg MELAMPAU ini.


mgnai punca trjadinya demonstrasi sbgini rupa adalah apabila krajaan ngeri meluluskn cdgn pmindhn kuil drpd 19 ke 23 (mgkn dh bc kot dlm link yg ade dlm p0st tu).

kuil ni klo kte tgk sniri mmg dkt sgt dgn umah2 org. mngikut citer org skeliling,bkk tgkp je nmpk kuil tup2 dpn mata. erm,pd aslnya kuil ini x d bnrkn d bina d lokasi skrg ni ttpi xtaw knape dn mcm mane pmbinaannye d luluskn smse pntdbirn khir t0y0.

dsbbkn aktvt2 kuil yg rata2nya mggngu ktnteraman pnduduk,kwsn mnjdi sesak dn mgnggu lalu lntas bila msim prayaan hindu, pnduduk 19 berase tidak slesa. sudh bertahun2 mereka mghntr rayuan kpd pihak mbsa spya memindhkn kuil ini ke tmpt yg lbey ssuai but still tiade tndakan.maka apabile krajaan ngeri baru2 ini mluluskn cdgn pmindhn itu,mereka sgt stuju dn memuji usaha mmndhkn kuil ini sbgai 1 tndkn yg bijak.

ttpi pd 15/8 yg lalu,tlh brlaku kkcohan d sksyn 23 yg mmbnth pmbinaan kuil trsebot. sbb knonny klo wat kt 23 dkt sgt dgn kwsn org mlayu walhal mse pmrnthn dulu (sblom pktn rkyt), dorg benarkn dn x penah pulak nk amek kesah kuil tu d bina dpn umah org mlayu kt sksyn 19 tu…..

jdiny memetik ‘psnan’ yb khalid samad dlm harakah edisi 30 syaabn-2 rmdhan 1430/21-23 ogos 2009,
CONTOHI TOLERANSI NAJIB dlm konteks kebebasan b'agama. Erm,10 ogos lalu PM ade wat lwtn ke tmpt ibadat hindu,batu caves mase rsmikn karnival 1 Mlysia dn brjnji akan wat lwtn lg time thaipusm nnt.

so kate bliau(Khalid samad),"ahli umno d sksyn 23 prlu b'sifat hormt mghormati dn b'tolak ansur dlm isu pmndhn kuil ini. kalau PM b'sikap toleransi hgga sggup pegi ke batu caves,saya hrp org umno d sksyn itu jgnlah mnjadi sprti ktua ckp laen,ank buah ckp laen."

mksd bliau bnthn yg d lakukn mgnai tpk cdgn pmndhn kuil d sksyn 23 mnunjukkn ahli umno s.alm x spndpt ngn najib brhubung toleransi b'agama…huhu

**komen ni mcm xde kaitn pn ngn artikel tu.sje2 je.dn jgk xde niat nk maen politik..

kenapa tak boleh bina kuil?

kenapa tak selesa?

orang tu berarak bawa kepala lembu ada permit ye?

tukar lagu blog ni. tak letak lagu pon ok.

bismillah walhamdulillah

bantahan terhadap pembinaan kuil di seksyen 23 satu yang boleh difahami, jikalau kita meltakkan diri dalam kasut penduduk.Apa yang patut dibantah ialah sikap melampau mereka.

Isu tentang pembinaan ini, untuk sesiapa yang berminat mengetahui lebih lanjut, Boleh la dibca di link yang saya letakkan, dan diluaskan pembacaan ke blog YB Khalid Samad sendiri

Wallahu musta'an

bismillah...walhamdulillah...

stuju ng bumblebee....

to kepalakotak...npe nk tukar lagu plak???besh pe....

to afiq kot..."letakkan diri dlm kasut penduduk..."

aduh...npe nk susah2 masuk dlm kasut mereka...tengok muka mereka dlm video ni..dok berkerut-kerut ni...dah blh fhm dah kot perasaannya....

lg satu...setuju sgt dgn saudara penulis...tentang ke'musrifin'an(melampaui batas) pihak polis..bkn takat main sembur2 org ikut nafsu...kalau boleh semua org dia nk tangkap...org yg solat kt masjid jamek pn nk tangkap jugak masa GMI hari tu....pastu sedap2 'berita hari-hari' tulis.."polis telah berjaya menangkap dalang kpd demonstrasi haram ini(GMI) dan telah di tahan" ayat dia lbh kurang mcm tu la.....padahal..bila tanya keluarga terdekat org yg ditahan tu ...dier cakap.org tuh elok je sihat walafiat dok kt umah...haih...kok yer pown nak lakukan koran(surat kaba)..xyah la nk wt cte yg xda.....

bismillah walhamdulillah(nampaknya plagirism terhadp pembukaan kata ini menjadi2..tak cayer tgk blog gen)


sebenarnya aper yang saya maksudkan ialah kita boleh memahami mengapa mereka membantah, kerana akan wujudnya satu kuil di kediaman mereka.Mereka silap di situ kerana hanya mendengar berita secara general tidak mencari pendetilannya seperti kuil itu dibina atas dasar untuk pengibadatan penduduk india sebanyak 3 seksyen..dana details yang lain boleh lah diluaskan sendiri yerk

ps:hati ini tertanya2 adakah ini anonymous yang amat familiar dengan saya itu?

wallahu a'alam

[b]PFIZER VIAGRA VIAGRA[/b]
http://forum.billiger-telefonieren.de/members/newviagra.html
[b]VIAGRA online kaufen VIAGRA[/b]
VIAGRA BESTELLEN eur 0.85 Pro Pille >> Klicken Sie Hier << BESTELLEN BILLIG VIAGRA CIALIS VIAGRA on line BILLIG VIAGRA BESTELLEN
http://forum.webhostlist.de/forum/members/newviagra.html
[b]VIAGRA Rezeptfrei PREISVERGLECH VIAGRA BESTELLEN[/b]
[url=http://www.online-zocker.com/members/viagrabestellen.html]VIAGRA PREISVERGLECH BESTELLEN[/url] - VIAGRA Apotheke
[b]VIAGRA im internet kaufen PREISVERGLECH VIAGRA REZEPTFREI[/b]
http://www.flooringchat.com/member.php?u=19861
[b]VIAGRA preis BESTELLEN PREISVERGLECH VIAGRA[/b]
[url=http://www.lan4play.de/forum/members/newviagra.html]VIAGRA PREISVERGLECH BILLIG[/url] - VIAGRA information
[b]VIAGRA bestellen PREISVERGLECH BESTELLEN VIAGRA[/b]
[b]VIAGRA Rezeptfrei VIAGRA BILLIG[/b]
http://usedcarstrucks.baybiz.biz/forums/member.php?u=36887
[b]VIAGRA prices PREISVERGLECH VIAGRA REZEPTFREI[/b]
[b]VIAGRA versand BILLIG VIAGRA REZEPTFREI BESTELLEN[/b]
[url=http://www.ile-maurice.com/forum/members/newviagra.html]VIAGRA erection[/url] - erection VIAGRA
[b]erection VIAGRA VIAGRA BILLIG PREISVERGLECH BESTELLEN[/b]
[b]VIAGRA Apotheke BILLIG VIAGRA REZEPTFREI BESTELLEN[/b]
[url=http://www.getsomeskillz.co.uk/forum/member.php?u=1]VIAGRA on line[/url] - VIAGRA Rezeptfrei
[b]FREE VIAGRA VIAGRA PREISVERGLECH REZEPTFREI[/b]
[b]VIAGRA bestellen PREISVERGLECH VIAGRA BESTELLEN[/b]

http://forum.webhostlist.de/forum/members/newviagra.html
[b]erection VIAGRA VIAGRA BILLIG BESTELLEN[/b]
lhttp://www.ile-maurice.com/forum/members/newviagra.html
[b]VIAGRA im internet kaufen VIAGRA REZEPTFREI[/b]
VIAGRA BESTELLEN eur 0.85 Pro Pille >> Klicken Sie Hier << BESTELLEN BILLIG VIAGRA CIALIS VIAGRA prices Viagra Online Bestellen
http://www.flooringchat.com/member.php?u=19861
[b]VIAGRA online BESTELLEN VIAGRA PREISVERGLECH BILLIG[/b]
[url=http://www.getsomeskillz.co.uk/forum/member.php?u=13]VIAGRA preis[/url] - VIAGRA Schweiz
[b]FREE VIAGRA BESTELLEN BILLIG VIAGRA[/b]
[b]VIAGRA Rezeptfrei VIAGRA REZEPTFREI BESTELLEN[/b]
[url=http://cafesuoimo.com/member.php?u=8]VIAGRA versand[/url] - VIAGRA online bestellen
[b]VIAGRA Austria BILLIG VIAGRA PREISVERGLECH BESTELLEN[/b]
[b]VIAGRA potenzhilfe BESTELLEN REZEPTFREI VIAGRA[/b]

[b]VIAGRA Nederland BILLIG VIAGRA[/b]
http://www.doggingforum.org/members/newviagra.html
[b]VIAGRA erection VIAGRA BESTELLEN BILLIG[/b]
VIAGRA BESTELLEN eur 0.85 Pro Pille >> Klicken Sie Hier << BESTELLEN BILLIG VIAGRA CIALIS VIAGRA Suisse VIAGRA
http://www.claninabox.net/viewtopic.php?f=2&t=498
[b]VIAGRA rezeptfrei VIAGRA PREISVERGLECH BILLIG[/b]
[url=http://www.postyouradforfree.com/showthread.php?p=313013]BILLIG VIAGRA REZEPTFREI BESTELLEN[/url] - FREE VIAGRA
[b]VIAGRA Kaufen VIAGRA PREISVERGLECH BILLIG[/b]
[b]VIAGRA Nederland BILLIG VIAGRA BESTELLEN[/b]
[url=http://www.pilotmagazin.ro/forum_nou/viewtopic.php?f=2&t=6847]VIAGRA ohne rezept[/url] - VIAGRA Schweiz
[b]VIAGRA im internet kaufen VIAGRA REZEPTFREI BILLIG[/b]
[b]VIAGRA online BESTELLEN PREISVERGLECH BESTELLEN VIAGRA[/b]

http://www.djmal.net/thaspot/members/viagrakaufend
[b]VIAGRA im internet kaufen VIAGRA BILLIG PREISVERGLECH BESTELLEN[/b]
http://www.serataanime.it/forum2/member.php?u=336
[b]VIAGRA on line VIAGRA PREISVERGLECH[/b]
VIAGRA BESTELLEN eur 0.85 Pro Pille >> Klicken Sie Hier << BESTELLEN BILLIG VIAGRA CIALIS PFIZER VIAGRA REZEPTFREI VIAGRA KAUFEN
http://www.stupidhomework.com/homework/members/viagrakaufend-8505.html
[b]VIAGRA Holland VIAGRA PREISVERGLECH REZEPTFREI[/b]
[url=http://www.einvestorhelp.com/member.php?u=37776]VIAGRA rezeptfrei[/url] - VIAGRA alternatives
[b]VIAGRA online kaufen VIAGRA PREISVERGLECH[/b]
[b]PFIZER VIAGRA VIAGRA PREISVERGLECH[/b]
[url=http://www.zonatuning.com/members/viagrakaufend]VIAGRA[/url] - VIAGRA BESTELLEN
[b]VIAGRA Rezeptfrei BESTELLEN PREISVERGLECH VIAGRA[/b]
[b]VIAGRA online kaufen VIAGRA[/b]
[b]VIAGRA® kaufen
VIAGRA Deutschland
VIAGRA online kaufen
VIAGRA on line
VIAGRA alternativ
VIAGRA rezeptfrei
VIAGRA Kaufen
VIAGRA Apotheke[/b]

Labels

Blogumulus by Roy Tanck and Amanda Fazani

Chat Box