~stand together~

sixth batch sambestarian's blog

Matahari masih tergantung benar-benar di pusat langit.Awan-awan basah sudah kering di jemuran.Langsung tiada peluang untuk turun menyimbah gersang-gersang kontang di bumi.Yang tinggal,sisa baki nya yang melimpah ruah menekap di baju ; peluh.

Aku berjalan perlahan-lahan.Cahaya matahari mula membakar sendiri segenap kulit tubuh lalu hangus,dimamah mentari.Peluh menitik dari dahi meluncur ke dagu dan terjuntai perlahan di hujung janggut remaja,yang bersepah hingga ke pipi.Bila tubuh ku tergoncang meminta perjalanan lebih cermat,embun masin itu tertanggal dari hujung nya dan jatuh bersepah ke atas tar.Terus tersejat dek haba memukau yang memeningkan.

Sesampai nya di rumah,beg sekolah,aku biar kan di tepi tangga.Uniform putih aku tanggal kan satu per satu.

Sofa usang yang sudah ada sejak aku lahir,menjerit-jerit meminta di tindih.Meminta di main kan.Meminta di guna.Jadi,aku hampar kan segala kepenatan yang sejak pagi tadi,ke atas nya.Ada suara keseronok kan dari hujung sofa itu.

Dari arah dapur,aku terdengar bunyi minyak yang memercik membuih kan kepanasan.Dan tidak lama selepas itu,aroma ikan masin menerpa menceroboh setiap rongga untuk menerima bau bacin itu.Sudah pasti jiran di sebelah belakang yang melaku kan kekacauan seperti itu.Tapi biar lah.Ikan masin sudah jadi sebati bau nya,dengan bau aku.

Aku terus ke dapur,menjerang air.

Sesudah itu,aku terus ke bilik air,membasah kan badan.Air terjun mencurah-curah ke ubun-ubun dan mendingin kan segala anggota ku yang bernyawa.Aku sedang bersila di bawah terpaan itu.Sedikit-sedikit air paip memasuki mulut ku dan menjadi liur ku sendiri.

Selepas 10 minit di dalam posisi itu,aku lekas bangkit mengering kan badan,dan terus ke katil.Kipas siling yang berpusing seolah menari-nari meminta perhatian.Angin yang ter hasil meniup ruang bilik ku dan menerjah wap-wap panas keluar terus ke tingkap.Wap-wap itu menangis untuk tidak dihalau.Mungkin tiada silap nya untuk dia terus menjadi penghuni bilik ku.Tapi,kehadiran nya buat aku rimas.Jadi,selamat tinggal.

Di bawah keselesaan itu,aku tertidur.

Di dalam tidur ku,aku bermimpi sesuatu yang aneh.Tentang bumi yang semakin hari semakin hampir dengan matahari.Lalu matahari menyumpah bumi dengan tiada satu pun air di tanah ini.

Orang ramai hidup dengan penuh seksa.Petani-petani menangis kehilangan sumber pendapatan.Para nelayan sekadar terjelupuk kebingungan melihat laut yang kering kontang.Haiwan ternakan semua mati kebuluran.Tanah menjadi tandus.Merekah-rekah.

Negara-negara besar mula menjadi kan air sebagai isu utama untuk memulakan peperangan.Air,lebih mahal dari minyak,dari rokok,dari seks,dan semua keperluan harian.

"Macamana mahu mandi kalau air takda.?"kata seorang artis popular yang sudah beberapa minggu tidak menyuci kan diri.

Bumi mula huru-hara.Ketiadaan air menjadi kan semua orang saling bermusuhan kerana berebut kan sumber itu.

Di tambah pula dengan keadaan yang semakin panas.

YA.!

Di sebab kan cuaca yang semakin panas,air mulai tersejat.Sehingga air laut pun kontang di bedal kegeringan.

Lalu seluruh negara bersatu,dan membincang kan hal ini.Tapi,sememang nya sudah tiada jalan penyelesaian.Mereka kembali bertelagah.

Dan di saat itu,aku terjaga dari mimpi buruk.Badan ku berpeluh.Katil sudah di penuhi air-air yang bertakung dek kepanasan.Kipas yang pesat berpusing pun tidak dapat menjamin keselesaan ku kini.

Aku keluar dari bilik dan ke dapur mencari air.

Air yang ku jerang sebentar tadi,sudah tiada,hanya tinggal cerek.Aku terlupa untuk menutup api.Jadi,air terus tersejat dan hilang begitu sahaja.Aku kebingungan.

Tiba-tiba,timbul perasaan yang aneh di dalam diri.Seperti mimpiku tadi,jadi...

Aku terus keluar dari rumah.Dan di bawah cahaya matahari yang mencair kan seluruh hidupan di bumi,aku lihat,hanya rumah ku,dan aku,masih berdiri.Yang lain nya,sudah hilang melebur.


Ps: cerita ini hanya imaginasi dan karut marut..
tapi still ade pengajaran yang boleh diambil..
hidup untuk berfikir..
oleh itu, anda berhak membuat penilaian ikut kefahaman masing2..
~cerita ini juga dipetik dari laman sesawang...(copy paste)

Sekian,...

aina uia pj

1 KOMENTAR:

Asslam...
Say izin nymak +ngopi trimaksih wasslam

Labels

Blogumulus by Roy Tanck and Amanda Fazani

Chat Box