~stand together~

sixth batch sambestarian's blog



"Ya afiq, maza taf'al haizihil 'utlah" kata seorang "pengomen" dalam artikel saya di blog batch saya di Darul Quran.

Soalannya agak mudah dan tujuannya mungkin hanyalah untuk membuka tajuk dalam perbualan. Tetapi saya tidak menjawabnya kerana sejujurnya terlupa, dan juga saya melontarkan persoalan itu kepada diri lama sebelum cuti saya bermula. Tetapi tiada jawapan yang "bergred A" boleh diterima.

Oh, sebelum itu sekadar pengetahuan, saya kini bercuti sempena cuti semester 1 di UIA selama lebih kurang tiga minggu. Bermula 5 Oktober sehinggalah 25 Oktober. Maka sesiapa yang ingin berdantang ke rumah sangatlah dialukan kerana tetamu itu membawa rahmah dan perginya menghilangkan dosa-dosa tuan rumah. Dan jika ada yang ingin membuat futsal, tolonglah ajak saya sekali kerana saya sudah lama bersukan.

Sambung balik, persoalan yang sama dilontarkan kepada saya oleh rakan kita yang kini berada di INTEC.

"Ko watpe JE cuti nih"

Kalimah "JE" itu, meskipun saya cukup menyedari bahawa itu ialah loghat masa kini, melontarkan persoalan yang agak mendalam (dan menjengkelkan) seolah-olah bagaimana musim cuti ini dibazirkan, sepertilah musim cuti yang lalu (yang dibazirkan juga).

Persoalan yang lebih (patut) membangkit.
Maka apabila kita menyebut tentang cuti itu bagaimana dihabiskan, semestinya persoalan tentang MASA berligar di minda kita.

Ya, mengenang aktiviti harian kita malah jika hendak dibesarkan skop, mengenang 19 tahun kehidupan, adakah kita menggunakan masa kita dengan tertib penuh optimum.

Menjawab persoalan itu mudah tetapi, menelan hakikat yang muncul sebalik jawapan itulah yang payah. Marilah kita bermuhasabah diri dengan firman Allah:

"(Dialah) yang menjadikan kehidupan dan kematian itu untuk menguji sesiapakah antara kamu yang lebih baik amalannya" (al mulk:2)

Maka jika dianalogikan, kita ini sedang memasuki pertandingan membuat ketupat ( saya tiada contoh lain la). Maka dalam jangka masa yang tertentu, kita dikehendaki membuat bukan sahaja yang paling banyak tetapi juga yang paling cantik (ahsanu 'amala), jika kita teringin untuk menang dalam pertandingan itu. Maka dalam pertandingan yang time-bounded itu, adakah masa untuk kita menonton televiyen atau pergi shopping di pusat membeli belah berdekatan, untuk kelihatan anggun ketika menganyam ketupat. (harap2 paham la pasal analogi nih, terutama yang pasal pegi shopping tuh)

Dan juga apabila kita menyebut tentang kehidupan di dunia fana ini, semestinya kita mengingati jalan kehidupan di kala menghadap tuhan nanti. Adakah kita telah mempunyai syarat supaya terselamat di "Hari" tersebut.

"(Ibrahim berkata) Janganlah Engkau menghinakan aku di Hari Kebangkitan. Hari yang tiada manfaatnya harta dan anak-pinak. Kecuali mereka yang menghadap Allah dengan hati yang sejahtera" (as shuara':87,88,89).

Marilah kita bersama-sama berdoa dan bermuhasabah.

Jawapan kepada tajuk (heheh nak jugak)

Saya berNIAT (niat penting) untuk mengisi cuti ini dengan buku.(selain red alert, counter strike dan rakan-rakannya)

Salah satunya ialah Laisa min qauli nabi karangan Dr Fuad Syakir. Buku ini baru saya dapat daripada Amin Hudi. Terima kasih kepada beliau kerana bersusah payah mencari buku ini di Mesir dengan harga 16 genih. Moga Allah merahmati beliau. Buku ini membicarakan tentang kata-kata yang ramai menyangkakannya sebagai kata-kata nabi tetapi rupanya ia ialah kata-kata sahabat atau tabi'en atau yang tidak diketahui puncanya. Doakan saya mempunyai kekuatan membaca buku dalam bahasa asing ini.

Wallahu musta'an

semoga bermanfaat

Afiq, kat mana lagi kot

ps: Artikel saya selalunya menjulang anugerah komen terbanyak, tetapi apa yang terjadi sejak akhir ini? hehe



10 KOMENTAR:

TIDAK mintak komen, haha.

Futsal ari tu jadi gak sploh.

bukan mntk komen juz wonder dah takder org ke datg blog nih

bukan cam tu la...ADE yg dtg..
ak tgok statistik tu..ramai je dtg.. tp diorg bce je kot..

ramai tuh org yang same jer kot...keh2

blog ni x bape ramai org taw.
kt klgn batch sndiri pn bape sgt la yg taw patu bape sgtla yg punye mase utk on9..

mmg saje x nk expose kt org luar ke??

erm boleh nak expose...

tapi takut orang luar takleh terima..

ps: sambest nih bukan thiqah mane

Nk wat camne, bro..

We kept on writing factual stuffs, which are big turnoffs to the majority of readers out there.

So, klu sape2 yg agak2 kreatif sket eg kepalakotak ngan nitrilosides tu mungkin bleh naek kot popularity blog ni...i think.

nok buat gane nih?

ps: saper yg reti hebah sila la ek

padahal da hebah da kt ne2...
diorg je xnak bce or bg komen...
cmane???

Greed, for lack of a better word, is good.

[url=http://www.facebook.com/pages/Abercrombie-Jackets/132361870158377]abercrombie jackets[/url]

Labels

Blogumulus by Roy Tanck and Amanda Fazani

Chat Box