~stand together~

sixth batch sambestarian's blog

Bismillah walhamdulillah wasolati wasalam ala rasulillah

Agak kurang sesuai sebenarnya untuk dikatakan di sini, tetapi sejak angin "cinta" yang bertiup di blog-blog yang 'berkenaan' (bagi 3 orang banat yang mudah-mudahan memahami bahasaku yang penuh makna), telah memberikan suntikan semangat terhadap saya yang sudah lama ingin mengupas tajuk ini.

Sejujurnya juga agak kurang tepat cinta itu menjana "semangat baru" itu kerana kurangnya relationship secara langsung dengan apa yang saya ingin coretkan. Tetapi itulah yang difikirkan pertama kali apabila menyentuh tentang subjek "cinta" ini.

Pendahuluan surah An-Noor

Marilah kita sama-sama meneliti muqaddimah surah an-noor ini yang penuh dengan penerangan tentang hukum hudud.

Ba'da Bismillahirahmanirahim,

"Inilah surah yang diturunkan dan Kami fardukan dan Kami turunkan ayat yang menjelaskan/ yang jelas dalamnya ( surah) moga-moga kamu menjadi orang yang beringat"

Dalam ayat pertama, Allah menjelaskan tentang ketinggian "esteem" surah ini. Dia juga menjelaskan bahawa terdapat hukum-hukum tertentu yang difardukan dengan harapan kita beringat. Begitulah lebih kurangnya.(tafseer ibnu kathir,internet)

"Penzina perempuan dan penzina lelaki itu maka pukullah setiap daripada mereka 100 kali pukulan. Janganlah belas kasihan kamu kepada keduanya mencegah kamu ( untuk menjalankan hukum) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan dari orang yang beriman"

Dalam ayat kedua Allah juga menerangkan tentang perihal had bagi perbuatan zina. Seperti mana yang kita ketahui hukum ini merupakan bagi mereka yang belum berkahwin. Bagi yang sudah berkahwin atau memegang status muhsin(dengan huruf sad ek bukan sin), maka hukumannya ialah rejam sehingga mati.

Islam Liberal dan konco-konconya.

Menjadi pengetahuan kita bahawa ada sahaja pihak yang ingin meruntuhkan agama Allah sedangkan Allah menyempurnakan agama ini, walaupun dibenci kaum kuffar.


(As-saff:9)يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُواْ نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَـفِرُونَ

Antara bahan yang menjadi sasaran bagi pihak ini ialah tentang hukuman hudud yang terdapat dalam Islam.

Tidak sedikit yang mengatakan bahawa hukum hudud merupakan hukum yang kuno, maka sesuatu yang kuno itu perlu ditinggalkan demi mengecapi kemodenan. Sekali pandang pelik juga pemikiran mereka ini, jika adat warisan dan kebudayaan mahu dipertahan sekeras-sekerasnya walausebagaimana khurafat sekalipun. Jika tidak mana mungkin kementerian kesenian diwujudkan. Tetapi apabila mengenai agama, mereka cepat-cepat melaungkan modenisasi.

Selain itu wujud juga pendapat yang mengatakan bahawa hukuman-hukuman yang ditetapkan itu tidak berperikemanusian. Contoh terdekat lihatlah isu Kartika yang ramai sahaja orang menampil diri konon-kononnya membela walaupun tidak pernah diminta.

Pendapat yang mengatakan hukuman ini ZALIM haruslah disangkal kerana tersebut dalam hadis qudsi bahawa Allah telah mengharamkan sifat zalim ke atas dirinya dan hamba-hambanya yang lain. Selain itu kita perlulah lebih ingat bahawa siapakah yang lebih mengetahui hikmah segalanya di dunia ini melainkan Yang Maha Pengatur.

(al baqarah:179) وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَوةٌ يأُولِي الالْبَـبِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
"Dan dalam (hukuman) qisas itu terdapat KEHIDUPAN bagimu hai orang yang beraqal supaya kamu bertaqwa"


أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِى الاٌّرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَـهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً..(al maidah:32)
"Sesiapa yang membunuh seseorang tanpa haq atau melakukan kerosakan di bumi,maka dia seperti telah membunuh keseluruhan manusia"

Hukuman yang keras

Pun begitu, dalam usaha kita menegakkan bahawa hukum-hukum Allah itu adil dan jauh dari tohmahan mereka yang berkenaan, perlulah kita ponder bahawa hukuman yang ditetapkan tidak boleh dinafikan hukuman yang keras.

Minda kita segera menangkap bahawa hukuman 100 kali pukulan itu merupakan hukum yang KERAS. Dan rejam sehingga mati merupakan satu hukuman yang KERAS

Tetapi janganlah kita terpengaruh dengan filem Semerah Padi yang menggambarkan hudud itu dengan cara yang tidak tepat.(Dr.Asri)

Pun begitu, siapa pun tidak sahaja-sahaja mahu disebat 100 kali. Atau juga mahu menanam diri dalam tanah dibaling dengan batu sehingga mati. Tidak wujud world record sebegitu setahu saya.

Maka mungkin kita tertanya-tanya, mengapakah ditetapkan hukuman yang keras bagi kesalahan-kesalahan ini?

Jika direnung, hukuman yang ditetapkan sejajar dengan akibat perbuatan tersebut. Dalam bahasa yang lebih mudah, hukuman yang keras disediakan untuk kerana akibat mafsadah perbuatan itu ialah besar. Inilah yang dapat difahami apabila membaca ayat al-quran di atas.

Maka selain itu hukuman yang keras ini ialah untuk mengihzar peribadi muslim supaya menghindari perbuatan itu.

Perkaitan yang dicanang-canang

Apabila kita meneliti keseluruhan surah al-noor, kita dapat mengetahui bahawa segala hukuman yang KERAS itu mampu dielakkan dengan perkara-perkara yang KECIL.

Perkara-perkara itu kadang-kadang kita rasa agak remeh untuk melakukannya, atau yang tiada signifikan dalam kehidupan individu muslim. Siapakah sahaja yang memandang ini dengan kaca mata Islam? Kebanyakan kita lebih memandang perbuatan ini lebih kepada perbuatan yang berkenaan dengan adab dan adat tatsusila yang melibatkan perbuatan "manis" dan perbuatan "tidak manis".

Perkara-perkara ini sepertilah "meminta izin dan memberi salam sebelum memasuki rumah orang lain" (an-noor:27 dan 61), "menundukkan pandangan kepada jantina yang berlawanan dan menjaga kehormatan" (an-noor: 30-31), "menutup aurat dan menjaga sebahagian rahsia"(an-noor :31), "meminta izin apabila masuk ke bilik seseorang"(an-noor:58).

Perkara-perkara ini sejujurnya saya juga merasakan agak remeh( hingga difikirkan banat nih takder keje lain ker selain nak tegor orang suruh jaga pandangan jika mendengar cerita senior..aku tego suruh jaga Quran kang).

Tapi seremeh-remeh perkara, perkara-perkara yang KECIL inilah yang sebenarnya mengelakkan hukuman yang BESAR. Malah mengelakkan bencana yang lebih besar iaitu MURKA Allah dan JAHANNAM itu sendiri. (nau'zu billah)

Maka apabila sahaja kita berbicara tentang budaya 'couple' seharusnya langkah yang perlu diambil untuk menahan diri daripada turut sama dalam 'kebejatan yang dihiasi indah ini', seharusnya kita perlu melazimkan perkara yang dianggap remeh ini.

Kesimpulannya bendunglah diri daripada melanggar batas-batas KECIL, sebelum kita terjerumus dalam sesuatu yang BESAR ( murkanya) di sisi Allah.

Wallahu musta'an. Semoga bermanfaat.

Ahmad Afiq Arshad.
Rumah, (bile yerk nak kat tmpat lain)

ps: ironically sedang mendengar lagu love story-taylor swift(wajib kena komen nih)

3 KOMENTAR:

Slm,

This is a bit off topic. Tp ble ko sbut psal hukum qisas dan hukum2 drpd Allah yg lain, ak teringat lak psal perbahasan mengenai perlaksanaan hukum2 Allah kat dlm buku Feqh As-Siyasah Syar'iah (Sistem Politik Islam)karangan Dr. Khalid Ali Muhammad Al-Anbary yg ak tgh nk abiskan skang ni. And I think he gave a rather beautiful n long winded explanations using various opinions from a wide range of both sahabah n ulama' salaf.

Err, psal lagu tuu, takder lagu yg lebih macho lg ke yg ko bleh dgr? Eg: Breaking benjamin's breath ^_^

bismillah....

bicara cinta dari seksyen 18..semoga menjadi pedoman bersama...wallahumusta'an.....

bismillah

nih bukan bicara cinta pon

ps:dah tak menulis kat cni dah..terima kasih la atas komen..mntak maaf la atas terkasaq

Labels

Blogumulus by Roy Tanck and Amanda Fazani

Chat Box