~stand together~

sixth batch sambestarian's blog


Sebenarnya benda ni dh lame dh berlaku kat ak, tp tak tau kenape sekarang baru terasa nk citer balik kat smua orang. Anyway, this story could be lame to others, but to me, it kinda taught me a great lesson to remember. Enjoy this story anyway, n even if u can't, jst pretend that u enjoyed it.

Hari itu merupakan hari Jumaat. Dan sudah menjadi kebiasaan, rather kewajipan bg ak yang tak seberapa ni untuk menghulurkan derma walau sekecil mana pun bilangannya ketika solat Jumaat. Namun hari tu agak berbeza sket. Ak agak kekurangan duit untuk diderma ketika solat di masjid, bukan nak kata takder duit, tp tak cukup duit kecil untuk dihulurkan ke dalam tabung masjid, padahal mase tu ak ade sekeping not duit 50 yang belum dipecahkan lg. Tp ntah kenape ntah mase tu, hati kecil ak bersuara untuk tidak menderma pada hari tu atas dasar memikirkan tambang perjalanan untuk ak balik naek LRT nnti dan sebab yang utama iaitu tidak mahu memecahkan duit keping RM50 tu (Ni orang yang rapat ngan ak jer tau sbb kenape, stupid reason anyway..haha).

To make the story short, mase time nk balik LRT tu, ak accidentally bought the wrong ticket, n the funny thing is that I only realized that fact right after I boarded the train. So, I ended up spending more than I should be and the saddest part is that ak terpaksa gak memecahkan duit RM50 tu.

But, I didn't really felt super frustrated for the fact that I made a mistake, but rather I felt the irony of this incident in which Allah the Almighty had arranged for me. Dan memikirkan betapa hebatnya Allah memainkan plot jalan citer ni, I can only smiled on that fact and spontaneously uttered: "SubhanaAllah"

N on the way back, ak ternampak seorang Melayu tua meminta sedekah by the side of the road, ak trus mencapai duit di dalam poket ak dan sedekah kepadanya demi untuk menebus kedegilan ak untuk tidak sedekah di masjid sebentar td.

Lame story, right? Hope u get the moral of this story.

WaAllahua'lam.


0 KOMENTAR:

Labels

Blogumulus by Roy Tanck and Amanda Fazani

Chat Box